Genieten... - Reisverslag uit Rivière-sur-Tarn, Frankrijk van Remco / Poldy van der Veen / Koot - WaarBenJij.nu Genieten... - Reisverslag uit Rivière-sur-Tarn, Frankrijk van Remco / Poldy van der Veen / Koot - WaarBenJij.nu

Genieten...

Door: sabbatical2011

Blijf op de hoogte en volg Remco / Poldy

24 Augustus 2011 | Frankrijk, Rivière-sur-Tarn

We zijn inmiddels alweer een aantal dagen verder en ook een station opgeschoven. Aangeland in Riviere sur Tarn, een klein plaatsje net boven Millau, weer een 200km zuidelijker. Afgelopen week een echte vakantie week gehad met mooi weer, veel zwembad en af en toe een uitstapje. Een marktje op zondag in Egletons waar de kaasboer, die volgens Ludo in een yoert woonde, enigszins gelijkenis met zijn geiten begon te vertonen. Wel hebben ze hier allerlei heerlijke locale lekkernijen zoals deze kazen of overheerlijke worsten, waar we dan ook maar een aantal van hebben ingeslagen, en inmiddels ook alweer op zijn.

Op maandag de 15de met alle mannen (Remco, Ludo, Stijn, Jop, Luit en nog een campingvriendje) naar een forellenkwekerij om te vissen. Er moet natuurlijk ook een beetje ‘gejaagd’ worden. Helaas een voor Nederland onbekende katholieke feestdag (maria ten hemelvaart misschien?) gooide roet in het eten, dus tevergeefs gereden en voor een dichte poort beland. Dan later die week nog maar eens proberen! Uiteindelijk naar een meer in de buurt gereden om stenen te keilen. Ook heel mannelijk! De vrouwen; Geja, Poldy, Elisah, Fleur, Charlotte en Suus lagen heel vrouwelijk te bruinen bij het zwembad.

Op dinsdag een hangdag bij het zwembad en woensdag opnieuw naar de forellenkwekerij. Dit keer wel open en binnen 20 minuten 12 forellen op het droge gehaald. Of dit nu veel met vissen te maken heeft vraag ik me af maar de kinderen vonden het wel leuk. Ik ben meer bezig geweest met aas eraan doen en forellen eraf halen. ’s Avonds wel lekker gegeten. Veel werk, maar wel lekker (zie foto).

De camping in Neuvic was in tegenstelling tot de camping waar we nu staat een oase van rust. Waar er in Riviere sur Tarn 10 tenten staan, stonden we in Neuvic alleen op dezelfde m2. Los van de plaats komen we met z’n allen wel in een hele ontspannen vakantiesfeer terecht. Het onthaasten is begonnen zullen we maar zeggen. Het weer helpt hier wel goed aan mee. De kinderen worden steeds blonder en bruiner. Ik ben benieuwd hoe dit zich aankomend jaar gaat ontwikkelen, negertjes met blond haar….

Jop heeft deelgenomen aan een djembé cursus en is volleerd trommelaar met spetterend optreden in de ‘brasserie’, zeg maar kantine. Suus heeft drie dagen circus opleiding gehad met jongleren, trapeze, hoepelen en bal lopen. Je weet maar nooit waar dit nog handig voor kan zijn aankomend jaar. Er zal toch iets moeten worden verdiend. Luit heeft zich hier ook nog één dag aan gewaagd na een mislukt timmerdorp (zonder begeleiding) avontuur, met flair liet hij een bord op een stok ronddraaien (zie foto’s).
Uiteindelijk was er donderdagavond een ‘spectacle des enfants’, zeg maar bonte avond. Remco ervoer het als een avond met overslaande cd’s, niet verstaanbare zang en allerlei twijfelachtige dansjes. Poldy zag vooral schattige meisjes, trotse ouders Maar vooral zag Poldy allemaal kinderen met weer een beetje meer zelfvertrouwen. Luit en Suus hebben ook nog een optreden gegeven. Luit met twee moppen en Suus met een jongleeract met doekjes. Opleiding niet voor niets dus. Beide in de ogen van de ouders natuurlijk een doorslaand succes en daarmee is volgens Poldy voldaan aan één van de eisen van het onderwijs van aankomend jaar, de onderbouwshow. Die hebben we maar vast!

Na veel gezamelijke, gezellige kletspraat met bier en wijn en maaltijden met de familie Mennes (zie foto), was het dan donderdag alweer tijd om de boel in te pakken voor het vervolg van onze afscheids tournee door ‘la douce France’. Nu wordt er bij het inpakken van de auto nogal veel gebruik gemaakt van autodeuren, zo ook van onze prachtige Renault Trafic. Echter na enige zaken al in onze laadbak gedeponeerd te hebben was onze achterdeur niet meer te openen. Best lastig als dit de enige in/uitgang is. Een lam pinnetje heeft er er uiteindelijk voor gezorgd dat ons verblijf in Neuvic nog met drie dagen is verlengd! Waarschijnlijk één van die tegenslagen waar er nog wel meer van zullen volgen.

Vrijdag dus om 8 uur bij de garage in Ussel (zie foto). In je beste Frans:’J’ai un problem avec ma derriere de la voiture’. De beste man begreep me en ging daarna vrolijk in het engels verder, wel net zo makkelijk. De constatering dat er iets besteld moest worden en dat het weekend er tussen zat was al snel gemaakt. Maandag ochtend om 8 uur weer melden en dan maar hopen dat dit te bestellen onderdeel de oplossing zou zijn, want zeker weten was het niet!
We hebben er vrijdag uiteindelijk maar een dagje uit in Ussel van gemaakt, de toerist uithangen, lunchen en boodschappen doen. Heerlijk om met je kinderen uit eten te gaan en dat ze daarvan dan zo kunnen genieten. Luit had twee spiegeleieren met patat besteld en Jop en Suus een omelet met patat. Daar kwam het aan een joekel van een bord met daarop een nog grotere dubbelgslagen omelet. Suus riep tijdens het eten wel vier keer het is fantastisch, wat een lekker eten. Uiteindelijk in Ussel ook nog hengels gekocht, want het forellen vissen was goed bevallen bij de jongens.

Je moet van de nood een deugt maken, en hoe erg is het nu helemaal om nog drie dagen op zo’n prachtige camping met mooi weer te zitten. Het deed Poldy nog aan het citaat van Renate Dorrestijn uit het voorgaande verslag denken. Dus vissen zaterdag in één van de vijvers bij het kasteel. Resultaat. Één snoer al in de war voordat het überhaupt het water heeft geraakt, 2 haakjes kwijt, waarvan één in de boom en een andere in een soort stekelbaars van ongeveer 8 cm. Vangst: Remco 1, Suus 1, Jop en Luit 0. Beide zwaar onder de maat en conclusie was dat het bij de forellenkwekerij makkelijker ging. We zullen het nog wel eens proberen aankomende weken.

Maandagochtend om 8 uur weer bij de garage en om 9.30 met nieuw achterdeurhandvat onderweg naar Neuvic om verder te gaan met dat waar we donderdagavond mee waren begonnen, inpakken. Drie dagen verder en 100 Euro armer. Gelukkig hadden Piet en Marion geregeld dat we de reservering van de camping aan de Tarn voor die drie dagen konden cancellen. We hadden dus geen dubbele campingkosten. Dat viel dus allemaal weer vreselijk mee. Om 13.00 uur afscheid genomen van Ludo, Gea, Stijn, Elisah, Fleur en Charlotte. Het was zoals al vaker gezellig en relaxed. Op naar de volgende bestemming Riviere sur Tarn waar Piet, Marion, Mart, Daan, Niek en Juul op een camping staan. Tijdens een prachtige rit binnendoor waar het kwik de 40 graden net niet aantikte om ongeveer 16.30 uur aangekomen. Onderweg genoten we dus van het Franse landschap, van het wijdse uitzicht, maar ook van de kleine details. Prachtig hoe de schaduw van de electriciteitsdraden op het asfalt heen en weer bewoog, alsof ze kilometers lang voor ons de slingers hadden uitgehangen. Zoals gezegd een veel drukkere camping, maar ook deze week zal wel weer gezellig worden.

Nog even de feitjes:
• Het overgeven in de auto nam een enorme sprint door die prachtige rit binnendoor naar de Tarn. Mag je moeder genieten van leuke schaduwslingers, Suus moest vooral veel overgeven. De stand is dan nu ook 8-4 voor Suus.
• Deze keer zelfs niet één soort van zwemvertier, maar een rivier, een zwembad, een kinderbad en zelfs een relaxbad voor volwassenen. Dit laatste bad ter ergernis van onze kinderen, want die mogen, zonder ouders, niet in dit bad komen.
• Jop, Luit en Suus hebben hun eigen geld. Jop heeft als eerste een portomonee aangeschaft, wel zo handig. Suus heeft op de markt een prachtig roze hoedje gekocht (zie foto). Luit wil niet te veel kopen, want hij spaart voor een eigen laptop.
• Immie en John hadden een bijdrage gegeven voor een leuk cadeau voor onderweg. Dit heeft geresulteerd in het spel Labyrinth (doolhof) voor Jop, Uno voor Luit en My little Pony spullen voor Suus.
• De eerste kledingstukken zijn weggegooid of doorgegeven. Wasje vier is gedraaid. Poldy houdt zich tijdens bijvoorbeeld de foreluitstapjes bezig met de was. Een zeer sociaal proces op campings. Met meerdere vrouwen wacht je op een was die bijna klaar is, deze was kan van jezelf zijn of van een ander, dat maakt niet uit. Het feit is dat aan het einde van een was beurt jou eigen was in of uit de machine moet. Tijdens dit wachten wordt er druk gekletst en infomatie uitgewisseld. Het deed Poldy denken aan de wasvrouwen bij de rivieren in India.
• Nog drie nachtjes slapen en dan is Remco jarig! Nog 10 nachtjes slapen en dan wordt Jop 10 jaar!
• Gelezen:
Remco Arnon Grunberg – Tirza (Langdradig verhaal om depressief van te worden. Zo dus niet leven! Renate Dorresteijn – de leesclub. (Grappig geschreven, prettig leesbaar).
Poldy Arnon Grunberg – Tirza ( inderdaad een verhaal om depressief van te worden, toch moest ik wel blijven doorlezen) Herman Koch – Huis met zwembad (leuk geschreven, zag de tekst zo in beelden voor mij, een aanrader).
Zoals je ziet op advies van Daphne een korte top of flop over het boek. Voor de volledigheid Remco vond het Diner van Herman Koch ook een aanrader. Poldy vond de leesclub van Renate Dorrestijn ook erg goed geschreven, anders dan anders, fantasivol en toch zeer herkenbaar.
Poldy leest nu Stiletto van Kerstin Gier, dit boek hebben we net als Huis met zwembad van Geja gekregen. Tirza hadden we al gekregen van Mirjam. Op deze manier moet het lukken om elke keer weer nieuwe boeken te kunnen lezen. Geja en Mirjam onze dank hiervoor.
Voor de kinderen:
Film – Atlantis, Tom en Jerrry en Rapunzel
Boeken meerdere Donald Duckjes

U hoort van ons…..
p.s. Sommige van jullie vroegen zich af wie deze verhalen schrijft Het is een co-productie, je kent ze wel van die bekende schrijvers echtparen.

• 24 Augustus 2011 - 15:43

Berry:

jaa, dat krijg je met die franse kwaliteitsauto's haha (heb er zelf ook een). Mooi om te lezen dat jullie je in ieder geval vermaken en alvast gefeliciteerd.

gr. berry

• 24 Augustus 2011 - 18:02

Angela:

Wat fijn om te lezen en wat zijn jullie zongebruind! J'ai af en toe aussi un problem avec la derrierre de voiture of zoiets.
    Mis jullie ontzettend, dus deze verslagen maakt het een beetje goed. Ik vind Jop een super drummer, Luit heel slim met de laptop en Suus heel mooi met haar hoedje.

veel digitale zoenen!

• 24 Augustus 2011 - 18:42

Nelleke:

Ik ben apetrots op mijn djembe-neef Jop, mijn borden-in-de-hoogte-houdende Luit en het circusmeisje Suus. (en natuurlijk ook op hun vader en moeder)

• 24 Augustus 2011 - 20:27

Janine :

Ah jullie zijn goed en gezellig op weg lees ik, met al die bekenden om jullie heen! Heerlijk in de chill-mode, perfect. Fijn ook zoveel tijd om boeken te lezen.. Nog ff en dan gaan Saman en ik echt aan de studie, m'n beugel heb ik ook al.... Dus deze brugsmurf gaat back 2 school! Tot gauw!!!

• 25 Augustus 2011 - 07:39

Gerda:

Wat een goed schrijversduo zijn jullie en wat een mooie verhalen en foto's.
    We zijn jaloers...
    Groet vanuit Steenwijk (tja waar ligt dat ook al weer)

• 25 Augustus 2011 - 08:23

Yvonne:

Wat weer een prachtig verslag en geweldige foto's. Wat vervelend voor Suus dat ze zo wagenziek is. Ik vraag me wel af of jullie nooit hebben gehoord van pilletjes tegen wagenziekte?? Die schijnen echt goed te helpen. Ik zou er in mijn jeugd een moord voor hebben gedaan. Wij gingen regelmatig naar Utrecht (op bezoek bij oom en tante) en bij Meppel had ik het eerste emmertje al volgekotst.. Dus misschien zomaar een gratis tip vanuit het nattige Assen. Hier verder alles oke. Gisteren premiere gehad van Dwazen (toneelstuk waaraan ik meedoe in Borger) Jacques d'Ancona was er ook. Nu nog de recentie afwachten morgen..... Veel liefs vanuit hier!

• 25 Augustus 2011 - 08:56

Jos En Jan:

Mooi verhaal en prachtige actiefoto's. 't Is of we het van nabij meemaken.

• 25 Augustus 2011 - 16:20

Mirjam En Edwin:

Hallo allemaal,
    Wat leuk om de avonturen te lezen die jullie allemaal beleven! En de bijbehorende foto's maken ook dat we er een beeld bij krijgen. Ga zo door!!!
    Een hartelijke groet vanuit het nu nog warme noorden, waar Piet Paulusma voor de komende dagen erg veel regen en 16 graden heeft voorspeld... We zijn jaloers op jullie zonnetje en lekkere leventje daar.
    Een dikke kus van Edwin, Mirjam, Bowy en Pippi (onze leasehond voor 1,5 week)

• 25 Augustus 2011 - 20:21

Immie:

Wat weer een prachtig verhaal. Luit, wat is Uno? Fijn dat jullie mooie cadeautjes hebben gekocht. Ik vind ook de hoed van Suus geweldig. En Jop kan zo mooi het drummen blijven onderhouden. Het wordt hier morgen (vrijdag) weer huilen met de pet op. Het muziekspectakel Bosberg Olympus speelt zich morgen en zaterdag af in het openluchttheater, maar ik zie het somber in. Ik ben bang dat wij voor niets een aantal maanden geoefend hebben, want ook in juni heeft het maar één maal plaats gevonden. We moeten maar met het hele gezelschap naar Frankrijk, dan kunnen we het laten horen. Maar helaas..........
    Groetjes vanuit Appelscha en Remco maak er zaterdag een fijne dag van!

• 26 Augustus 2011 - 11:37

Cornelis S.:

Jullie doen gewoon waar complete volksstammen van dromen...Geweldig om te zien en te lezen hoe jullie je door elke situatie heen weten te werken ( Of heeft dat dan toch met logistiek inzicht te maken)
    Remco, alvast een heule fijne dag gewenst morgen en voor de anderen, verwen hem niet te veel, anders zou hij er aan kunnen gaan wennen.
    Groetjes vanuit, een met hemelwater belaagd, Steenwijk

• 27 Augustus 2011 - 07:09

Reint En Danielle:

Hieperdepiep!!! Van harte gefeliciteerd Remco. De eerste jarige op jullie trip. We wensen je een leuke verjaardag. Super om jullie verhalen te lezen trouwens. Dikke verjaarsknuffel van ons,
    Reint en danielle

• 27 Augustus 2011 - 08:29

Anneke:

Remco,

Gefeliciteerd! Een dikke kus voor jullie allen.

Liefs,

Anneke

• 27 Augustus 2011 - 17:06

John V:

Ik heb mijn reactie bij het verkeerde verslag geplaatst, dus nu nog maar een keer.

Ik ben blij dat jullie er zo van genieten.

Remco: van harte gefeliciteerd. Maak er wat van, want je zal niet zo vaak je verjaardag in Frankrijk vieren (hoewel je dat bij jullie niet met zekerheid kan stellen :-).

Blijf genieten (maar dat zal bij Marion, Piet en de kids gegarandeerd lukken) en laat ons blijven genieten van jullie prachtige feuilleton.

Veel plezier!!

• 27 Augustus 2011 - 20:09

Jeanette:

Remco van harte gefeliciteerd, een beetje feest gehad vandaag?? Super om zulke leuke dingen te lezen. Veel plezier verder nog en geniet van het mooie weer!!
    Groetjes Luuc, Sven, Mylan, frits en Jeanette

• 28 Augustus 2011 - 10:19

Piet:

Remco,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. De campings zullen wel meer ruimte krijgen de komende maanden, misschien wat meer campers met wat grijzere mensen.

groet,

Piet

• 28 Augustus 2011 - 17:57

André & Floor:

Remco,hopelijk heb je ons smsje gekregen,zo niet ....Hartelijk gefeliciteerd!!!!!
    Prachtige foto's ,weer opgeslagen in het mapje "Buurtjes".......
    Poldy,morgen weer voorbereiden op school!
    dikke kus voor de kinderen

• 30 Augustus 2011 - 13:53

Wim Bakker:

Dag reizigers,

Leuk om ullie reis te kunnen volgen.
    Hier is het ambtelijke leven weer begonnen.

Goede reis en veel plezier.

Groet,

Wim

• 04 September 2011 - 07:41

André & Floor:

Lieve Jop,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke kus van ons!

• 04 September 2011 - 17:07

Luuk, Evie:

He jop, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat voor cadeautjes heb je gekregen? Heb je een emailadres? Dan kunnen we elkaar ook mailen. En heb jij hyves? Wat heb je gedaan op je verjaardag?
    Groetjes Luuk

Ook namens ons (reint jan en danielle) gefeliciteerd Jop! poldy, heb je mn mail ontvangen, kan ik het gewone poldy hotmailadres gebruiken?

Liefs van ons allemaal!

• 05 September 2011 - 18:53

Margot:

Leuk om de verhaaltjes te lezen. Jop nog van harte met je verjaardag van Jasja en Pascal.

• 07 September 2011 - 08:51

Annet:

Vakantie voorbij?
    Nu een leven opbouwen met lesgeven enz...
    Succes met deze nieuwe manier van leven!
    Veel plezier met elkaar en de groeten uit een nat Assen.
    Annet leemhuis

• 09 September 2011 - 11:32

Familie Vliek:

Even snel jullie verslagen gelezen (kom nu pas "er in vallen"). Ja ik ben jaloers...maar geen reden om geen berichtjes te blijven volgen.
    De parkiet maakt het goed. Vreeslijk in de rui geweest. Was bang dat z'n hele staart eraf zou vallen. Inderdaad weinig werk van. Zit wel veel in z'n kooitje. Mogelijk een keer wat geschrokken van Hobbes. Maarja dit was waarschijnlijk wederzijds want Hobbes heeft nu niet dagelijks een parkiet op zijn rug.

Veel plezier en genieten maar dan genieten wij van jullie verslagen en foto's.
    Groeten uit Assen van de Vliekjes (Rob, Christa, Kirsten. Mette en Bente)

• 09 September 2011 - 13:10

Harry Heijes:

Ik ben debutant daar waar het gaat om het bezoeken van jullie digitale verslag. Het klint allemaal goed. De vergelijking van de wasvrouwen van vroeger en het wachten op de was op de camping is idd wel heel treffend haha. Veel plezier. Ik blijf jullie volgen.