Zon, zee en Gaudi - Reisverslag uit Tarragona, Spanje van Remco / Poldy van der Veen / Koot - WaarBenJij.nu Zon, zee en Gaudi - Reisverslag uit Tarragona, Spanje van Remco / Poldy van der Veen / Koot - WaarBenJij.nu

Zon, zee en Gaudi

Door: sabbatical2011

Blijf op de hoogte en volg Remco / Poldy

03 Oktober 2011 | Spanje, Tarragona

De overvolle bus staat inmiddels als foto op onze skype en hier op ons blog als profielfoto. Tja dat vraagt om reacties van mensen. Niet alleen via alle sociale media kregen wij reacties op onze overvolle bus, ook op elke camping en bij huisjes zien wij verbaasde blikken van voorbijgangers. Als hoofdinpakker was er de hoop dat de bus al snel leger zou worden. Bij vertrek hadden we de hele inhoud van de kelder en van de kinderkledingkasten meegenomen. De eerste inhoud omdat alles anders toch over datum zou zijn. De tweede inhoud omdat de kleren anders niet meer zouden passen bij terugkomst. Wij genieten hier dus nog steeds van pindakaas en witte chocopasta. Gelukkig is de voedselvoorraad aardig geslonken. Vreemd genoeg levert dit nog niet echt veel ruimte op in onze bus. Over die pindakaas gesproken, Koos het is wel bijna op, tijd om langs te komen dus!

Bij ons vorige verhaal “Omschakelen” zaten twee foto’s (17 en 18) van druiven. De eerste van de mooie druiven aan de plant. Deze druivenvelden geven ons altijd een idyllisch gevoel. In het land zie je vele druivenplukkers en van die sterke mannen en vrouwen met een mand op hun rug vol geplukte druiven. In de periode dat wij bij Marike en Hans waren was het oogsttijd, het was dan ook een komen en gaan van die kleine trekkers met karren vol druiven erachter. Ook tijdens het avond eten genoten wij van een wijntje en het idylische landschap. Deze idylle werd echter wreed verstoord door een machinale druivenplukmachine. De hele familie keek naar deze manier van druivenplukken, dit leverde dan wel weer een leuk idylisch plaatje op, die we jullie niet wilden onthouden.

Zaterdag 17 september hebben we Frankrijk achter ons gelaten. Door de Pyreneeen richting Spanje. In de Pyreneeen een stop gemaakt in de koopgoot van Andorra. We gaan er vanuit dat Andorra mooier moet zijn dan alleen de koopgoot die wij hebben gezien met alleen maar tabak, drank, parfum en elektronicawinkels. De steeds kaler wordende bergen op de rit er naar toe waren wel mooi. Een Nederlandse dame die we later in Spanje hebben ontmoet en die vijf jaar in Andorra heeft gewoond heeft ons ervan overtuigd dat Andorra wel meer te bieden heeft dan alleen een koopgoot. Misschien nog een bezoekje waard op de terugweg.

Luit en Suus hadden het weer zwaar. Ook met pilletjes tegen wagenziekte geven zij over. We zijn de tel een beetje kwijt geraakt inmiddels, maar in Spanje wordt het vast allemaal beter….

Inmiddels zitten we alweer bijna twee en halve week op de camping las Palmeras in Tarragona ongeveer 80km onder Barcelona. Een voor onze begrippen enorme camping met 900 standplaatsen. Een lange strook met campingplaatsen direct aan de zee met aan het einde aan de bosrand de ‘blokhut’ waar wij verblijven. Om de grootte een beetje aan te geven, een wandelingetje heen en weer naar de receptie/supermarkt ben je al gauw een half uur onderweg. In de weekenden is de camping nog redelijk vol met Spanjaarden, maar door de week is het al erg rustig. Half oktober is het einde seizoen hier en sluiten ze de tent.

Wij genieten hier volop van het strand, de zee en de zon. Het is hier constant tussen de 25 en 30 graden en dus zeer goed te doen. Elke middag (de ochtend is voor school, in dit geval ‘Escuela de Tarragona’ gereserveerd) is er weer een nieuw project uit te voeren zoals: druipzandtorens bouwen, beach ballen, duiken door de golven, schelpen zoeken, rotsen lopen, strandwandelingen maken, drijven en zwemmen, enz.

Tarragona is een door de Romeinen gestichte stad en was vroeger één van de belangrijkste steden in dit deel van Spanje. Een aantal oude gebouwen,waaronder de arena, getuigen hier nog van. In de weken dat wij er waren werd het belangrijkste feest van het jaar gevierd, namelijk het Santa Tecla. Een al eeuwen oud feest ooit ingesteld door één of andere Paus Urban II. Steven Adolf beschrijft in zijn boek ‘Spanje achter de schermen’, als het feest dat het einde van de zomer inluidt. In zijn boek beschrijft hij Spanje a.d.h.v. festivals en feesten. Mooi en leerzaam boek en inderdaad die Spanjaarden kunnen wel feest vieren zo zagen wij vrijdag de 23ste in Tarragona en bij onze buren op de camping.

Er werden die vrijdagmiddag menselijke torens gebouwd, soms wel 7 hoog!! Een vrij spectaculair deel, wat aardig wat indruk op ons heeft gemaakt. Het ging ook wel eens mis met als gevolg dat er mensen (veelal kinderen) een meter of 10 naar beneden kukkelden. Niet ongevaarlijk dus, met naar wij begrepen vorig jaar nog met dodelijke afloop. Tarragona is verder een niet al te grote, prettige stad.

’s Avonds bij terugkomst hadden wij nieuwe buren gekregen; twee Spaanse echtparen. In het andere huisje naast ons zaten al de hele week een groep Duitsers. De Duitsers hielden wel van een biertje en een flesje sterke drank. Ze hadden op de veranda een soort toren gebouwd van lege blikjes bier, de toren van Santa tecla vonden we indrukwekkender. Deze bierbikjes toren maakte echter wel veel indruk op onze kinderen. We kregen vragen als zijn deze mensen verslaafd, zijn ze alcoholist? Toen bleek dat een van de heren zich ook nog regelmatig als travestiet verkleedde was de verbazing nog groter. Jop stond soms letterlijk met open mond te kijken. Wel goede ingredienten voor een klein Europees feestje. Hollanders, Spanjaarden en Duitsers samen aan het bier en de kletspraat. Op deze avond hebben we ook onze nieuwe namen gekregen: Renco, Jorge, Luige, Suze en Poldina.

Uiteraard zijn we ook in Barcelona geweest. De eerste keer op zaterdag 24 september. Met de trein, wat alweer een belevenis op zich was. Een beetje rondgelopen in het centrum op de Rambla en plaza de Catalunya. Het is wel grappig dat kinderen een hele andere invalshoek qua kijken hebben dan volwassenen. Waar wij naar mooie gebouwen, leuke straatjes kijken, kijken onze kinderen naar zwervers, bomen met bobbels, fonteinen en eekhoorns in kooitjes in de verkoopstalletjes op de Rambla. Zo is er voor ieder wat wils…. Op het einde van de middag hebben we Wendie ontmoet. Wendie woont al ongeveer 30 jaar in de buurt van Barcelona en heeft ooit in een ver verleden een aantal weken/maanden bij ons (Remco) in huis gewoond. Wendie en Remco hadden elkaar ook al jaren niet meer gezien, maar het was een leuke ontmoeting. Tappaatje gegegen en weer met de trein retour. De tweede keer dat we Barcelona aandeden hebben we de Sagrada Familia en Parc Guell bezocht. Daarnaast hadden we natuurlijk de wens van Luit nog (ook beetje van Remco) om het stadion van de plaatselijke FC te zien, het Camp Nou. Het is inderdaad indrukwekkend. Het is er aan de buitenkant niet aan af te zien, maar binnenin wel! Mooi museum met interactieve schermen waar de kinderen wel raad mee wisten.

Tussen de bezoeken door hebben we het stadje Reus nog bezocht. Wij vonden dit een prachtig stadje met een mooi centrum. Zeer schoon, prachtige Jugenstil huizen, en heel veel authentieke winkeltjes. Daarnaast is Reus de geboortestad van Gaudi, de wereldberoemde architect (o.a Sagrada Familia en Parc Guell). In het plaatselijke museum (bijna) alles te weten gekomen over Gaudi. Je gaat er met kinderen iets sneller doorheen, maar ze weten in ieder geval wie Gaudi is! Op de terugweg naar huis, in de voor ons grootste supermarkt ooit geweest. Indrukwekkend maar niet erg handig vonden we. Als je hier je kinderen kwijt raakte mag je hopen dat je ze binnen een uur weer terug vindt…. Wel heeel veeeel keuze en wederom mooie versafdelingen. In Frankrijk was het soms mooi geregeld, maar in dat opzicht kunnen de Spanjaarden er ook iets van. Eten staat hier op een hoger niveau!

3 oktober de 3de verjaardag gevierd sinds ons vertrek. Luit is acht geworden en is overladen met Barcelona spullen. Hij heeft op zijn verjaardag in iedergeval nog nooit zulk mooi weer gehad. De taart heeft Luit zelf op het strand aangesneden en ’s avonds zijn we in het restaurant op de camping uit eten geweest. Patat voor de kids, paella voor de ouderen. Lekker….

Aankomende vrijdag vertrekken we richting het westen van Spanje, naar de provincie Extremadura. Tegen de Portugese grens aan vlakbij Valencia de Alcantara ligt een gehucht, La Miera (Is niet op een kaart te vinden door ons). Hier hebben vrienden van vrienden van ons van een ruïne een huis gebouwd, wat deels af is. Bewonderenswaardig project! Zal een beetje camperen worden misschien, maar dat zien we dan wel weer. Hier zullen we een aantal weken verblijven, klussen en leven. Een weer geheel andere omgeving waar we erg veel zin in hebben.

Tot zover

Hasta luego

RPJLS

• 03 Oktober 2011 - 20:57

Marcel En Ellen:

Hallo Allemaal

We lezen elke keer met veel plezier jullie verslagen. Zo ook op de verjaardag van Luit. Gefeliciteerd, hij heeft vast een fijne dag gehad!!

Groet van ons,
    Marcel, Ellen, Yorik en Anniek

• 03 Oktober 2011 - 21:08

Anita:

Hé wat leuk, weer een verslag! Hier hebben we het ook best naar ons zin, met het zwemdiploma A voor Robin als nieuwste hoogtepunt, afgelopen zaterdag. Groetjes, Anita & de mannen

• 03 Oktober 2011 - 22:45

Marike:

Lieve Luit gefeliciteerd!!! Een mooie herinnering je 8 ste verjaardag gevierd op het strand in Spanje!!!

Veel liefs aan allemaal, Marike

• 04 Oktober 2011 - 07:42

Koos:

Door het uitgebreide reisverslag reizen we een beetje met jullie mee. Ik ben jaloers, jullie hebben het stadion van Barcelona bezocht! Leuk! Feyenoord heeft afgelopen zondag van Den Haag verloren, eigenlijk het ergste wat de club kan overkomen.

Gisteren met Piet in Amsterdam naar een boekpresentatie over het ‘thuis voelen’ geweest. Hoe zit het met jullie thuisgevoel? Is Assen nog jullie thuis of is de wereld jullie thuis geworden? Jullie zijn met elkaar en dat is waarschijnlijk jullie thuisgevoel.

Nog veel ontdekkingen en veel plezier met de reis! Groet, Koos.

• 04 Oktober 2011 - 08:12

Leanne:

GEFELICITEERD Luit!!

Wat een mooie weg hebben jullie weer afgelegd, ik krijg ook de kriebels!

Hier zijn Chris en ik met de voorbereidingen voor ons nieuwe huis bezig, en niet onbelangrijk, onze vakantie die er bijna aankomt (nog 4 weken aftellen)... Misschien kunnen we dan de skype tussen spanje en nepal eens uitproberen? :D

Veel plezier weer en stuur wat zon deze kant op!??

Liefs Christian en Leanne

PS. Ik wist niet dat Marilyn Monroe ook met jullie meereist!?

• 04 Oktober 2011 - 09:12

Marije & Co:

Hey familie,

Luit, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Gaaf hoor om je verjaardag op het strand in de zon te kunnen vieren! (Hoevaak is je dat al in Nederland gelukt?) En die kadootjes... Super!

Bij de 4e allinea van jullie reisverslag moest ik ineens denken aan een oud vrouwtje dat we ooit eens ontmoet hebben toen ik in de Ardennen de berm langs de weg weer eens van dichtbij bestudeerd had. Ook ik moest altijd vreselijk overgeven in de auto.
    Dit vrouwtje gaf mij koude thee en een half appeltje en de rest van de reis ging het prima. Ik heb de tip al aan meer kinderen doorgegeven, en bij de meesten werkt het.Dus thermoskan met koude thee mee!
    Probeer het maar, want er is niks aan als je elke keer zo misselijk bent.

Groetjes
    Marije, Arjan, Jeffrey en Ingmar.

• 04 Oktober 2011 - 09:12

Erik Leugs:

He Remco,

Leuk om te lezen en kijken.
    Ben benieuwd naar de volgende ...

Groeten

Erik Leugs

• 04 Oktober 2011 - 10:03

Immie:

Bij de negende alinea (als ik goed geteld heb) schoot ik in de lach. Ik zie Jop voor me, als hij daar met open mond en een en al verbazing staat te kijken. Het is inderdaad een mooie toren. Het was fijn jullie gisteren even te spreken en ik geniet nu al van het vooruitzicht in november. Via de mail hou ik jullie wel een beetje op de hoogte omtrent mijn wel en wee, maar ik voel dat het weer bergopwaarts gaat. Maak er komende vrijdag en zaterdag een mooie reis van. Ik hoop dat jullie ook dan nog mooi weer hebben, want hier gaan we nu echt de herfsat in.
    Dikke knuffels voor allen, liefs Immie

• 04 Oktober 2011 - 12:27

Marcia:

Prachtig!

• 04 Oktober 2011 - 15:54

Jos En Jan:

We zien het helemaal voor ons, de Gaudi bouwwerken, de Rambla, de straatjes en steegjes, het park. Wat iis B. toch een geweldige stad. Alleen dat stadion, daar moeten we toch eens naar toe. Luit moet maar veel oefenen als hij daar wil spelen.
    Bij het zien van Suus op het rooster zeiden we direct diva M. M.
    Wat heeft Jop gehoord met die koptelefoon op?
    Goede reis naar het volgende doel en wie weet tot ziens.

• 04 Oktober 2011 - 16:25

Kirsten Vliek :

Hallo Luit.
    Is het leuk in Spanje?
    Ik ben je verjaardag niet
    vergeten hoor
    wat heb je gekregen?
    Gefeliciteerd
    GROETJES van familie VLIEK

• 04 Oktober 2011 - 18:05

Daphne:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen! Een jaar geleden zaten Gert en ik ook in Barcelona. We hebben dezelfde attracties gezien als jullie, vooral de Sagrada Familia vonden wij erg bijzonder, zijn jullie ook binnen geweest? Ik voelde me echt een iniminie binnen tussen de grote gewelven. Park Guell was even heerlijk bijkomen. De Ramblas zijn wij heel even geweest, maar dat vonden we erg druk. De straatartisten waren wel geweldig!
    Hoe zit het met jullie lezen? Wordt er niet meer gelezen of geen melding meer van gemaakt? Ik lees op dit moment Aleph van Paulo Coelho, mooi boek tot zover. Heb gisteren nog een boek gekocht, autobiografie van Hans Kazan (Schaduw van de illusie) - hij stond er naakt op met alleen een boek voor zijn toedeledokie... hahaha ja smaak gaat soms achteruit op de groningse vette klei! (maar een biografie in de aanbieding.. kan ik moeilijk laten liggen!)
    Heel veel plezier met elkaar, en maak veel mooie herinneringen (wat jullie volop aan het doen zijn!)!

• 04 Oktober 2011 - 18:29

Anneke:

Nog gefeliciteerd Luit! Wat zijn jullie allemaal bruin! Hier in Italie ook alleen maar zon en 28 graden.

Groetjes,

Anneke

• 04 Oktober 2011 - 18:46

Kiewieten:

Leuke video!! 1-0 voor messiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Super.....klein stadion.

• 04 Oktober 2011 - 19:04

Nelleke:

Lieve Luit,
    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag. een cadeautje hou je te goed, net als Job en Remco (en Poldy straks en Suus in Mei)
    Hier is het toevallig nu ook even mooi weer. en dat is genieten.
    lieve groeten van ons allemaal.

• 05 Oktober 2011 - 04:44

Angela:

Wat zijn de werken van Gaudi toch mooi. Fatastische foto van Soos Monroe op het luchtrooster en wat zien jullie er goed uit.

hoe gaat het met school?
    x

• 05 Oktober 2011 - 07:57

Marre:

Wow wat een knappe meid is die Suus Monroe in haar Ghanese jurk zeg!! En die stoere mannen in Barcelona-shirt en groen/wit voor de Sagrada Familia zijn ook niet mis! Leuk hoor al die verhalen, ik wou dat ik bij jullie in het busje zat :)

Liefs, Marre

• 06 Oktober 2011 - 18:33

Kiewieten:

Nou het is dus definitief, we gaan jullie bezoeken...Dat wil zeggen: als er niets gebeurt waardoor het niet door kan gaan :-s
    We hebben de reis, de auto en het hotel in madrid geboekt: nu nog de bungalow op de camping in jullie buurt en dan zijn we klaar. We houden jullie op de hoogte!

RYPR

• 07 Oktober 2011 - 15:20

Edwin En Mirjam:

Hallo allemaal,

Weer zo'n leuk verslag van jullie reis! Met foto's maakt het extra leuk! Jullie hebben het super naar de zin lezen we wel weer. Wat gaat de tijd snel, al 2 maanden 'zwerven' jullie rond en genieten jullie van het mooie weer en alle leuke, bijzondere plaatsen met bijbehorende gebouwen.

Wij zijn net terug van vakantie; eerst 4 dagen Parijs gedaan, veel gelopen en gezien en genoten van de zon. Daarna nog een weekje Eifel in Duitsland, lekker lezen, wat toeren en het kacheltje aan in het huis. Nu draait de wasmachine en staat alles weer op z'n plek. Morgen eindelijk Bowy weer ophalen en dan zijn we weer compleet!

Een goede reis gewenst richting het andere deel van Spanje en tot het volgende verhaal...

• 20 Oktober 2011 - 11:19

Michel:

Wat een leuk verslag en herkenbare foto's ! We hebben zelfs op dezelfde camping gestaan.... wel met andere buren overigens. Met heimwee en een beetje jaloezie bekijk ik de foto's... ene... van ons allen gefeliciteerd !

Merijn, Guusje, Nicole & Michel

• 24 Oktober 2011 - 07:54

Nicoline:

Wat een belevnissen allemaal. Leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben. Hier lijkt de winter bijna zijn intrede te doen als je 's morgens de temperatuur voelt. Jullie zitten defenitely beter daar!!

Groetjes van alle collega's.